Hasegawa 02232 AJ-37 Viggen "Natural Metal"
Opis
Saab J-37 Viggen to szwedzki, jednosilnikowy, myliwiec wielozadaniowy o płatach w układzie kaczki. Prace projektowe nad maszynš ruszyły w 1964 roku, a oblot prototypu miał miejsce 8 lutego 1967 roku. Powstało kilka głównych wersji tego udanego samolotu. AJ-37 Viggen został opracowany przy dużym wkładzie technologii i dowiadczeń amerykańskich w ramach umowy o współpracy i wymianie technologii wojskowych zawartej między oboma rzšdami. Umowa ta była częciš gwarancji bezpieczeństwa udzielonych oficjalnie neutralnej Szwecji przez rzšd Stanów Zjednoczonych. W zamian rzšd amerykański żšdał ochrony rozmieszczonych wzdłuż zachodnich wybrzeży Szwecji okrętów podwodnych wyposażonych w pociski UGM-27 Polaris z głowicami jšdrowymi. W konsekwencji Viggen został opracowany szybciej i mniejszym kosztem niż gdyby był konstruowany wyłšcznie przez Szwecję. Pierwszy wprowadzony do służby samolot w wersji myliwsko-szturmowej. Litery oznaczenia AJ pochodzš od Attack Jakt - szturmowo-myliwski. AJ 37 posiadał siedem węzłów do podwieszenia uzbrojenia, po dwa pod skrzydłami, dwa na wlotach powietrza i jeden centralny pod kadłubem, na którym można było zainstalować także zbiornik paliwa. Na płatach było jeszcze przewidywane miejsce na dwa dodatkowe punkty podwieszeń, które jednak nie były wykorzystywane. Kolejna wersja to SF-37 Viggen, będšca maszynš rozpoznawczš i zwiadu fotograficznego. Oblot miał miejsce w 1973 roku. Inna wersja to SH-37 czyli samolot rozpoznania morskiego. Samolotem typowo myliwskim jest z kolei model JA-37 Viggen, który został oblatany w 1974 roku. Posiada silniejszy silnik oraz-jako jedyny Viggen-stałe uzbrojenie strzeleckie. Jedynym użytkownikiem Viggen-ów jest lotnictwo wojskowe Szwecji. Dane techniczne (wersja JA-37): długoć: 16,4m, rozpiętoć skrzydeł: 10,6m, wysokoć: 5,9m, prędkoć maksymalna: 2230km/h, prędkoć wznoszenia: 203m/s, pułap praktyczny: 18800m, zasięg maksymalny: 2000km, uzbrojenie: stałe- 1 działko Oerlikon kal.30mm, podwieszane-do 6000kg ładunku.